Monday, May 09, 2005

Ghassan Sharbel on the uneasy transition in the Middle-east

Read, today, an outstanding analysis by Ghassan Sharbel (al-Hayat's editor in chief) about the difficult transition many middle-east countries are now facing:

لا غرابة في ارتباك دول المنطقة وشعوبها. المهمات المطروحة استثنائية فعلاً. ما كان ممكناً قبل أعوام صار متعذراً أو مستحيلاً. لم يعد إقفال النوافذ يجدي في إبعاد الرياح. انها تتسلل بلا استئذان عبر شاشات الفضائيات والانترنت والشروط الجديدة للعلاقات الدولية وعبر العلاقات الاقتصادية ايضاً. لم يعد الجمود ضمانة للاستقرار والاستمرار. تحول عبئاً ينذر بمضاعفة الصعوبات والمخاطر. لا بد من التحرك إذاً لحماية الاستقرار بالتغيير. وهنا يطرح السؤال عن الاستعداد والقابلية والضغوط والقدرة على التكيف والبوصلة. كل الملفات المؤجلة انفتحت دفعة واحدة.

To read the full text of this article (which I strongly recommend to anyone interested in middle-east politics), click here.

1 comment:

Jallal said...

I did like the article. It is true the new experiences the Arab world is going through at the moment are shaky and full of obstacles. The fact is our societies are not prepared to deal with the challenges they are facing. But they have no choice…